Eigenaarschap binnen uw bedrijf/organisatie

Eigenaarschap binnen jouw bedrijf, organisatie of team

Wat is eigenaarschap:

Eigenaarschap gaat verder dan betrokkenheid. Bij eigenaarschap voel jij je verantwoordelijk en neem jij je verantwoordelijkheid. Als je eigenaarschap toont, doe je iets omdat jij het belangrijk vindt, omdat jij je eigenaar voelt van de uitkomst. Je doet het niet voor een compliment maar uit betrokkenheid.

Hoe ga jij als leider van je bedrijf, organisatie of team de strijd aan met je concurrentie of met een crisis.
Maak jij je medewerkers deelgenoot in het zoeken naar een oplossing, of zoek je de oplossing zelf.
Mijn ervaring is dat medewerkers die eigenaarschap tonen, door het versterkte verantwoordelijkheidsgevoel, het verschil kunnen maken tussen winnen en verliezen.
Maar daarvoor moet jij wel leiderschap tonen.
Natuurlijk moet je soms accepteren dat het niet altijd gaat zoals je het zelf zou doen.
Maar wie zegt dat die andere weg fout is.
En misschien gaat er weleens wat mis. Alsof jij nooit fouten maakt. Zie dit maar als leergeld. Jouw mensen, en ook jij, worden er alleen maar beter van.

Welke handvaten heb je nodig om eigenaarschap te kunnen realiseren?
Grof gezegd zijn het er maar vier.

Doelen stellen:
Vaak hebben de mensen die voor je werken geen of slecht heel summier een idee van de doelstellingen van jouw bedrijf of organisatie.
Waarvoor doen ze het eigenlijk, behalve het salaris?
Waar wil het bedrijf over vijf of tien jaar staan?
Vaak ligt er natuurlijk wel een plan maar zijn de medewerkers hiervan niet of nauwelijks op de hoogte.
Daarom is het belangrijk om als leidinggevende richting te geven. Waar wil je naar toe met je bedrijf of organisatie. Deel, verwoordt en motiveer dit naar je medewerkers toe. Maak ze deelgenoot en je zult zien dat je al de eerste stap gecreëerd hebt naar eigenaarschap.

Zelfevaluatie: (willen)
Heb je de richting duidelijk aangegeven dan gaan je medewerkers deel uitmaken van jouw team. Laat niemand aan de zijlijn staan, maar laat iedereen bijdragen vanuit zijn intrinsieke motivatie. Jij zult dan als leidinggevende jouw team zodanig moeten inspireren dat hier een winnend team uit ontstaat. Een team dat laat merken: “Ja, ik ga ervoor, ik weet wat het doel is, ik wil winnen”

Zelfmonitoring: (kunnen)
Nu moeten er gesprekken aangegaan worden. Kijk vooral naar de bekwaamheid en de bereidheid van je mensen. Laat vooral je vertrouwen zien en laat de mensen in zichzelf geloven en bespreek met elkaar wat er gaat gebeuren. Jouw mensen moeten zelf aangeven en uitspreken dat ze het kunnen en willen en welke plek ze gaan innemen. Zie je zelf als een sparringpartner en sta klaar voor jouw medewerkers en wees er als ze je nodig hebben.

Zelfregulatie: (Doen)
In deze fase wordt er uiteindelijk iets geleverd, een bijdrage aan de doelstelling. Uiteraard gaat dit niet vlekkeloos, daar horen ook fouten bij. Dat is niet erg, zolang er maar van geleerd wordt. Jij faciliteert het en bewerkstelligt hierdoor de groei en blijft je medewerkers steunen, motiveren en inspireren.


Met deze 4 eenvoudige fasen creëer je eigenaarschap bij je medewerkers in je bedrijf, organisatie of team. Eigenaarschap over processen, taken en wat denk je van persoonlijke ontwikkeling zowel bij jouw als je medewerkers.

Veel succes!