Therapeutisch wandelen

Niet alleen een frisse wind door je haar maar ook door je brein

Ik weet ondertussen uit persoonlijke ervaring dat wandelen een geweldige therapie kan zijn. Wandelen is zowel een therapie voor je lichaam als ook voor je geest. Want lopen zet niet alleen je lichaam in beweging maar ook je brein.
Ik heb gemerkt dat wandelen een effect heeft dat je niet snel bereikt als je met z’n tweeën in één ruimte zit.
Hoe heerlijk is het om te gaan wandelen en je gedachten te laten gaan om vervolgens met onverwachte oplossingen te komen voor dagelijkse beslommeringen. (Voor mij werkt dit perfect)


Heb je klachten en zit je bijvoorbeeld tegen een burn-out aan of ben je depressief dan kan het prettig zijn om met z’n tweeën te lopen en je partner, vriend(in) of een coach als klankbord te gebruiken. Belangrijk is dat je klankbord goed kan luisteren en dat jij voornamelijk praat. Als je een coach neemt dan mag je ervan uitgaan dat hij/zij dit van nature doet.

Tijdens het wandelen worden je zintuigen anders ingezet, je bent je meer bewust van wat er om je heen gebeurt. Als je tijdens het wandelen stilvalt, ... laat dit dan gebeuren. Je merkt vanzelf: waar gaat mijn aandacht nu naar toe. In al zijn simpelheid werkt het gewoon heel krachtig.

Buiten, tijdens het wandelen kom je tot rust. De natuur is heel voorspelbaar: zo is er veel herhaling in kleur en patronen, er zit logica in en het is herkenbaar. Dat geeft rust, het brein kan zich hierdoor ontspannen. Hierdoor daal je af naar je gevoel en kun je er gewoon zijn, in plaats van je druk te maken en te piekeren.

Trek de stoute wandelschoenen aan en zet de eerste stap. Gegarandeerd dat er vlak bij jou in de buurt een mooie wandeling is. Ik loop graag met je mee.